E-mail marketing

Last Updated: 15. 10. 2020Categories: Online marketing

E-mail marketing je věda o odesílání a především doručení emailů všeho druhu. Zabývá se především obchodními emaily, které mají za úkol propagovat produkty, ale také informovat zákazníka o stavu jeho objednávky.

Klíčové pojmy

Transkační email – Jedná se o emaily, které zajišťují základní funkci eshopu, tzn. objednávkový email, potvrzovací, registrační apod. Ve zkratce se jedná o email, který neobsahuje obchodní sdělení, pouze informuje zákazníka o nějakém konkrétním stavu.

Double opt-in (DOI) – Je metoda ověřování emailu. Můžeme se s ní setkat například při založení účtu. Nejprve Vám přijde na email potvrzovací email, ve kterém je většinou napsáno, aby zákazník ověřil svůj email a po kliknutí na odkaz svůj účet aktivoval. Tento proces je zcela zásadní a kvůli GDPR by měl být implementovaný všude, kde je zákazník prvně kontaktován bez jeho předchozího souhlasu.

Single opt-in (SOI) – Starší metoda, která neověřuje validní email při registraci. Tato metoda není v souladu s GDPR, tedy email, který se touto metodou uloží do DB není legálně držený.

Welcome email – Neboli uvítací email, který má navázat se zákazníkem vřelý vztah. Většinou obsahuje uvítání zakazníka na daném portálu / eshopu spolu se základními informacemi.

Landing page – Neboli „Přistávací stránka“, která slouží jako speciální vstupní stránka pro specifickou kampaň. Každá kampaň by měla být svoji vlastní Přistávací stránku.

Technické pojmy

SPF – Ověření IP adresy odesílatele.

Např: v=spf1 include:_spf.google.com include:sendgrid.net ~all

DKIM – Digitální podpis domény umožňující ověřit pravost odesílatele

DMARC – Technologie autentizace fungující nad DKIM a SPF

Např: v=DMARC1; p=none; rua=mailto:dmarc-report@domena.cz; ruf=mailto:dmarc-report@domena.cz; sp=none 

BIMI – Brand Indicators for Message Identification – Logo, neboli obrázek odesílatele u emailu se dá nastavit přidáním DNS záznamu typu TXT

Např: default._bimi IN TXT “v=BIMI1; l=https://urlklogu.svg;a=;”

Bounce doména – Služby, ze které se odesílají newsletteru. Tzn: Mailchimp, SendGrid apod.

Založení technických emailových schránek – Jedním z důležitých kroků je založit emaily pro zasílání potenciálních problému odesílateli. Emailové schránky postmaster@domena.cz a abuse@domena.cz slouží k přijetí stížností ze strany poskytovatelů emailových schránek. Na tyto emailové adresy Vám poté chodí důležité informace o problémech s vaší doménou.

Feedback loop (FBL) – Systém pro sledování označovaní vašich emailů jako SPAM, kterým disponuje každý emailový poskytovatel. Tyto reporty Vám poté chodí na emailové adresy abuse@domena.cz / postmaster@domena.cz

Náležitostí emailu

Preheader – Text, který se zobrazuje za předmětem emailu. Defaultně si tento úryvek textu

One Click Unsubscribe – Pro jednoduché odhlášení newsletterů ze strany uživatele je možné implementovat do emailových šablon tzv. OneClickUnsubscribe tlačítko, které po kliknutí odhlásí uživatele z newslleteru

List-Unsubscribe: <https://adresa.serveru.cz/url/odhlaseni>
List-Unsubscribe-Post: List-Unsubscribe=One-Click

Prostřednictvím domény – Pokud se napravo od odesílatele zobrazuje text uvedený v boxu, znamená to, že odesílatel nemá ověřenou odesílací doménu a emailový poskytovatel označí email za odeslaný z konkrétní využívané služby. Pokud bychom například odesílaly emaily ze služby SendGrid a neměly doménu u této služby ověřenou, zobrazilo by se zde „prostřednictvím domény sendgrid.net“

Např: xxx@yyy.zz prostřednictvím domény mailchimpapp.net 

Proto doporučuji ihned po založení účtu ověřit odesílací doménu / domény.

Link branding – Odkazy v emailech musejí být pro monitoring kliknutí přelinkovány společností, přes kterou odesíláte emaily. Proto je důležité si nastavit hezké odkazy, které vedou na Váš web. V praxi to vypadá tak, že Vám poskytovatel vygeneruje odkaz typu url2453.domena.cz.

Dynamické emaily – AMP for Email – dynamický obsah v emailech je načítat i po odeslání emailu. Je tedy možné zobrazovat i položky, které například budou k dispozici i po odeslání emailu

Tipy pro doručitelnost

  • Doména by měla mít platné SPF a DKIM záznamy
  • Předmět zprávy by neměl být zavádějící a měl by odpovídat obsahu sdělení ve zprávě
  • Maximální velikost zprávy by neměla přesahovat 120 kB / zprávu
  • Pro odesílání hromadné pošty používejte dedikované IP adresy
  • Uživateli musí být umožněno odhlášení odběru novinek
  • Zprávy, které posíláte, by měly odpovídat standardům RFC 2822 SMTP
  • Pokud se jedná o HTML zprávu, měla by splňovat w3.org standardy
  • Limit 300 emailů za minutu na portály Centrum.cz / Volny.cz

Úspěšné emailové kampaně:

  • Jsou personalizované (a to nejen oslovením)
  • Předmět nesmí být psaný kapitálkami (VELKÝMI PÍSMENY)
  • Předmět nesmí obsahovat výrazy typu: AKCE, SLEVA, SPECIÁLNÍ, NABÍDKA…
  • Neobsahují font-icony – tj. různé hvězdičky vytvořené pomocí písma
  • Neobsahují agresivní interpunkci – kombinaci symbolů typu „?!“

Seznam (Hromadné), Gmail (Promoakce)

Tyto dvě kategorie u emailových poskytovatelů Seznam a Google slouží pro sběr newsletterů a všech komerčních sdělení. Při přijetí emailu na určitou emailovou adresu emailový poskytovatel email skenuje a zjišťuje, zda se nejedná o obchodní sdělení. Řídí se například tím, zda text neobsahuje slova SLEVA, !?, AKCE, SPECIÁLNÍ apod.

Hlavním úkolem poskytovatele je rozpoznat tyto obchodní emaily a zařazovat je právě do těchto hromadných kontejnerů spolu s ostatními podobnými emaily.

Kontejner „Doručená pošta“ je převážně pouze pro osobní komunikaci mezi osobami / firmami, kdy se nejedná o obchodní sdělení.

Doručení na Outlook + Hotmail

Doručení emailu na tyto služby je mnohdy nadlidský výkon. Microsoft má velice přísné podmínky pro přijetí emailu do doručených a dost často se stává, že email přijde do spamu. Proto vytvořil tyto dvě služby JMRP a SNDS. JMRP na principu reportingu všech aktivit na vaší doméně nebo IP adrese. Program SNDS vám umožní zaregistrovat vaší doménu s IP adresu do whitelistovaných emailových serverů, které podléhají kontrole. Zde ja například naprosto zásadní mít vytvořené email postmaster@domena.cz a abuse@domena.cz.

Díky těmto programům vidíte ihned problémy spojené s nedoručením okomentované číslem problému, který lze poté rozšífrovat ve znalostní bázi. Pokud v emailech bude chybět zásadní věc, Microsoft vám tímto reportingem řekne, co je potřeba upravit.

SNDS (Smart Network Data Services) – https://sendersupport.olc.protection.outlook.com/snds/index.aspx

JMRP (Junk Mail Reporting Program) – https://postmaster.live.com/snds/JMRP.aspx

Domény: hotmail.com; microsoft.com; live.com; msn.com; outlook.com; hotmail.co.uk; hotmail.at; hotmail.bs; hotmail.ca; hotmail.co.il; hotmail.com.ar; hotmail.com.au; hotmail.com.br; hotmail.com.tr; hotmail.de; hotmail.dk; hotmail.es; hotmail.fr; hotmail.it; hotmail.se; live.at; live.ca; windowslive.com;

Nástroje pro testování

 

Generické emailové účty

Pro Vaší doménu doporučuji vytvořit tyto emailové schránky:

  • admin@ administrace
  • support@ podpora
  • billing@ platby
  • domains@ správa domény
  • partners@ nebo affiliates@
  • press@ nebo media@
  • info@
  • bounced@ pro zasílání reportů DMARC

Služby pro rozesílání newsletteru

Firmy a jejich systém na rozesílku

  • Decathlon – Sendgrid
  • Niantic – Sendgrid
  • Curve – Mailchimp
  • Knihcentrum – Sparkpost
  • Strava – Sparkpost
  • Trello – Sparkpost
  • Revolut – Sparkpost
  • Mastercard – Mailkit
  • Rockpoint – Mailkit
  • Twisto – Mandrill
  • Patreon – Mailgun

Komentáře

Podobné příspěvky